25.12.2014 -to data przełomowa w obronie praw konsumntów którzy dotąd w Polsce na skutek ułomności polskiego systemu prawnego i sądownictwa byli słabszą stroną w stosunku do działajacych w sposób metdyczny i zorganizwany banków oraz sprzedwców , producentów , serwisantów i doskonle umiejących wykorzystwywać luki polskiego prwodawstwa.
Dlatego np spredwcy , serwisanci i producenci spretu elktronicnzego dotąd bardzo często naruszali prawa konsumntów którzy np. nabyli wadliwy produkt elektronicnzy np dość skutecznie stosując dotad wybieg prawny ,,odmowy naprawy gwarancyjnej z powodu rzekomego uszkodzenia mechanicznego,, na co trudno konsumntowi było odpowidzięc kontr ekspertyzą
Jednak nowe prawo konsumenckie obowizujące od 25.12.2014 r radykalnie może zminić tę dotychczas znacznie słabsza pozycję po jakiej dotąd stał w tego rodzju sporach konsument.
http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2013/12/rzecznik-konsumentow---pytania-i-odpowiedzi.aspx
Pamiętajmy więc, że warto walczyć o swoje, a jako konsumenci i użytkownicy sprzętu, na który wydaliśmy często spore pieniądze, nie jesteśmy na przegranej pozycji. Musimy jednak orientować się w określonych procedurach i korzystać zawsze z tych narzędzi, które w konkretnej sprawie okażą się najbardziej skuteczne.
Dlatego np spredwcy , serwisanci i producenci spretu elktronicnzego dotąd bardzo często naruszali prawa konsumntów którzy np. nabyli wadliwy produkt elektronicnzy np dość skutecznie stosując dotad wybieg prawny ,,odmowy naprawy gwarancyjnej z powodu rzekomego uszkodzenia mechanicznego,, na co trudno konsumntowi było odpowidzięc kontr ekspertyzą
Jednak nowe prawo konsumenckie obowizujące od 25.12.2014 r radykalnie może zminić tę dotychczas znacznie słabsza pozycję po jakiej dotąd stał w tego rodzju sporach konsument.
http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2013/12/rzecznik-konsumentow---pytania-i-odpowiedzi.aspx
Niezgodność towaru z umową, czy gwarancja? Co jest lepsze?
Czytelnicy Interwencji w większości dobrze wiedzą, że w wypadku awarii sprzętu mogą go reklamować w ramach gwarancji. Czasem zapominają jednak, że oprócz tego przysługuje im też inne narzędzie w postaci zgłoszenia do sprzedawcy niezgodności towaru z umową. Powstaje pytanie: Czym lepiej się posłużyć? Które ze wspomnianych uprawnień będzie bardziej skuteczne w rozwiązaniu naszego problemu ze sprzętem?
Niestety okazuje się, że jednoznacznej odpowiedzi na podobne pytania nie znajdziemy nawet u Rzecznika Konsumentów.
- Każdy przypadek należy traktować indywidualnie, przede wszystkim ze względu na różnorodność postanowień gwarancyjnych stosowanych przez przedsiębiorców - tłumaczy Siedlecka. - Przed podjęciem decyzji o złożeniu reklamacji należy w pierwszej kolejności dokładnie zapoznać się z warunkami jakie zaproponował nam gwarant, a następnie ocenić czy są korzystniejsze w porównaniu do przepisów ustawy, czy też nie.
Sprzedawca staje okoniem. Czy ma rację?
Kilka razy w swoich mailach Czytelnicy wspominali o sytuacji, która wydaje się w pierwszym momencie nie do pomyślenia: sprzedawca odmówił nam reklamacji na podstawie niezgodności towaru z umową. Okazuje się jednak, że w pewnych szczególnych wypadkach może on mieć rację. Co oczywiście nie oznacza, że nie powinniśmy stanowczo domagać się przysługujących nam uprawnień.
Oto co na ten temat mówi nam przedstawicielka Rzecznika Konsumentów:
- W tym przypadku wiele zależy od przyczyny (uzasadnienia) odmowy sprzedawcy. Co do zasady, każdy sprzedawca ma obowiązek przyjąć i rozpoznać reklamację. Niemniej jednak konsument zgłaszając swoje roszczenia musi spełnić kilka obowiązków. Do najważniejszych należy przedstawienie dowodu zakupu oraz zgłoszenie niezgodności w terminie nieprzekraczającym dwóch miesięcy od daty jej stwierdzenia. Sprzedawca, który powoła się na uchybienie tym warunkom faktycznie może odmówić uznania złożonej reklamacji, a nawet jej przyjęcia. Odmowa uwzględnienia roszczeń konsumenta pojawia się jednak najczęściej, gdy sprzedawca nie uznaje zasadności złożonej reklamacji. Podstawowymi argumentami, jakie pojawiają się w takiej sytuacji to brak niezgodności towaru z umową, stwierdzenie wady użytkowej bądź uszkodzenia o charakterze mechanicznym. Konsument, który nie zgadza się z takim rozstrzygnięciem, powinien wykazać słuszność swoich roszczeń, na przykład poddając towar ocenie rzeczoznawcy, a następnie ponownie zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem uznania swoich roszczeń. Jeśli sprzedawca ponownie odrzuci reklamację (np. nie zgodzi się z opinią rzeczoznawcy) konsumentowi, w celu dalszego dochodzenia roszczeń pozostaje droga sądowa.
Na kłopoty Rzecznik
Im więcej będziemy wiedzieli na temat naszych praw jako konsumentów, tym bardziej skuteczne będą nasze poczynania w ewentualnych sporach ze sprzedawcami i producentami w wypadku, gdy zakupiony sprzęt ulegnie awarii. Jedną z metod może być prośba o pomoc skierowania do Rzecznika Konsumentów. Jego interwencja to dodatkowa forma nacisku na przedsiębiorcę, ale nie łudźmy się, że instytucja Rzecznika załatwi za nas wszystko.
- Zadaniem Rzecznika Konsumentów jest udzielanie bezpłatnych porad i informacji w zakresie ochrony interesów konsumentów oraz występowanie do przedsiębiorców w sprawach o naruszenie ich praw - wyjaśnia Siedlecka. - Oznacza to, że konsumenci mogą zwrócić się do Rzecznika w każdej chwili w celu uzyskania stosownych informacji oraz porad prawnych, które zresztą udzielane są zarówno telefonicznie, jak i indywidualnie w biurze rzecznika. Podjęcie mediacji w sprawie konsumenta następuje natomiast na jego pisemny wniosek. Osoba, której dotychczasowe działania nie pozwoliły na wyegzekwowanie słusznych roszczeń, może zwrócić się na piśmie do rzecznika z wnioskiem o pomoc. Podejmując się interwencji w indywidualnej sprawie Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy z żądaniem przedstawienia wyjaśnień i stanowiska względem roszczeń konsumenta. Należy przy tym jednak pamiętać, że wystąpienia rzecznika dążą do polubownego rozwiązania zaistniałego sporu - rzecznik nie przeprowadza postępowania dowodowego, jak również nie orzeka w zgłoszonej sprawie.
Pamiętajmy więc, że warto walczyć o swoje, a jako konsumenci i użytkownicy sprzętu, na który wydaliśmy często spore pieniądze, nie jesteśmy na przegranej pozycji. Musimy jednak orientować się w określonych procedurach i korzystać zawsze z tych narzędzi, które w konkretnej sprawie okażą się najbardziej skuteczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz