Jerzy
Czerny
Stowarzyszenie Obrony Praw Człowieka, Obywatela i Konsumenta
KARTA 99
59-903 Zgorzelec skr poczt 7
www.karta99torun.blogspot.com
Nasz znak: Sk.Kons. 2/2015
Dotyczy: Skarga konsumencka wskazująca na
bezprawną w rozumieniu art. 58 k.c odmowę naprawy gwarancyjnej fabrycznie
nowego niesprawnego telewizora panoramicznego przez jeden z katowickich hipermarketów
oraz wskazująca że tego typu nieuczciwe postępowanie sprzedawcy, serwisanta
lub/i producenta mogą być w Polsce powszechniejszą praktyką wobec
powszechnie znanych ułomności sytemu sądowniczego i naruszać zbiorowe interesy
konsumentów
1.
PR Manager , Biuro Prasowe Producenta sprzedanego wadliwego telewizora panoramicznego
2. Rzecznik
prasowy sieci Hipermarketu w której sprzedano wadliwy telewizor panoramiczny
3. Dyrekcja
Generalna Sieci Hipermarketu w której sprzedano wadliwy telewizor panoramiczny
4. Dyrekcja katowickiego
Hipermarketu w której sprzedano wadliwy telewizor panoramiczny
5. Serwis katowickiego
hipermarketu w którym sprzedano wadliwy telewizor panoramiczny, a który
odmówił wykonania gwarancji oraz rękojmi sprzedawcy na sprzedany wadliwy i niesprawny
telewizor tłumacząc się , że w telewizorze uszkodzona jest w sposób mechaniczny
a producent zastrzega w swojej gwarancji że nie odpowiada za uszkodzenia mechaniczne
Zgorzelec 11.03.2015
Szanowni Państwo
Jako Stowarzyszenie Obrony Praw Człowieka ,Obywatela i Konsumenta KARTA99 zwracamy się do Państwa w związku z wejściem w życie dn.25.12.2014, (w sześć miesięcy po ogłoszeniu) nowej ustawy z 30.05.2014 o prawach konsumenta, implementującej do polskiego prawa unijną dyrektywę o prawach konsumenta
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:PL:PDFweg oraz w związku ze zwróceniem się do nas o opinię prawną Państwa Kowalskich (pełny opis okoliczności sprawy w załączeniu) w sytuacji, gdy na skutek opinii technicznej ( a nie opinii prawnej) autoryzowanego serwisanta światowego producenta elektroniki ,,Firmy X,, LG sprzedawca ,, Hipermarket Y ,, niezgodnie z obowiązującym prawem , odmówił uwzględnienia naprawy gwarancyjnej sprzedanego fabrycznie nowego, lecz niesprawnego i uszkodzonego telewizora.
Ponieważ nowa ustawa mówi wyłącznie o odpowiedzialności prawnej i materialnej producenta i sprzedawcy ( nie zaś serwisanta) w związku z zaistniałą sytuacją, ewidentnie naruszającą ustawę prawa konsumenckiego z 30.05.2014 oraz w związku z udzieleniem przez Państwa Kowalskich naszemu Stowarzyszeniu upoważnienia, by w razie konieczności wejścia w tej sprawie na drogę sądową o ewidentne i bardzo poważne naruszenie praw konsumenta, nasze Stowarzyszenie mogło wystąpić w trybie interwencji ubocznej Art .61- 63 k.p.c. w ramach statutowej działalności Stowarzyszenia Karta99 , niniejszym zwracam się do Państwa o pisemne wyjaśnienie, jakie działania podjęły w ubiegłym roku Wasze Firmy, by należycie przygotować Państwa pracowników, a zwłaszcza ,, specjalistów ds. obsługi klienta,, do wejścia w życie w Polsce nowego prawa konsumenckiego .
Proszę też, po uważnym zbadaniu załączonych dokumentów, o wyjaśnienie na nasz adres oraz Państwa Kowalskich e-mail, kto wg Państwa odpowiada za powstałe w tej sprawie ewidentne naruszenie prawa konsumenta:
- czy katowicki oddział Sieci Hipermarketów
jako sprzedawca , którego pracownik, bez udziału kupującego, otworzył
karton i włożył do niego kamerę telewizyjną, lecz nie dopełnił przy
sprzedaży wymogu Art. 546/1k.c. ,
- czy też osoba przyjmująca reklamację w
Serwisie katowickiego oddziału tej
sieci Hipermrketów, a która wpisała w opisie „telewizor używany” zamiast
,,telewizor nieużywany i nie sprawny,, a następnie po opinii serwisanta
odmówiła spełnienia obowiązku Art.556 ciążącego na sprzedawcy,
- czy też autoryzowany serwisant jednego z wiodących
światowych producentów elektroniki ,
który stwierdził w ocenie technicznej: ,,Po oględzinach
stwierdzono pęknięcie matrycy w prawym górnym rogu. Uszkodzenie
mechaniczne powstałe z przyczyn zewnętrznych nie podlega naprawie
gwarancyjnej. Koszt naprawy 2 389zł.”,
- a
może specjalista ds. obsługi klienta oddziału w Polsce
jednego z wiodących światowych producentów elektroniki , który potrzebował
aż ponad miesiąc czasu, by wysłać pismo datowane przez siebie w pismach
wychodzących na 27.01.2015, z datą stempla pocztowego 3.03.2015,
w którym nic nowego nie stwierdził ponad powtórzenie
argumentacji swojego autoryzowanego serwisu z 19.12.2014 ?
Kto w takim razie, w myśl znowelizowanego prawa konsumenckie oraz w myśl art.24 k.c. powinien oficjalnie przeprosić Państwa Kowalskich za zaistniałą sytuację oraz w myśl Art.574.par.2 k.c. zrekompensować ewidentnie poniesione straty ( przez trzy miesiąc Państwo Kowalscy byli nie tylko pozbawieni zakupionego telewizora, ale dodatkowo żyli w stresie i niepewności ,czy nie będą musieli pokryć niezasadnie im naliczony koszt naprawy, niewiele niższy niż zakup drugiego nowego telewizora) a także koszty na jakie byli narażeni np. z tytułu konieczności zasięgnięcia odpłatnych porad prawnych ( zanim zwrócili się o pomoc do naszego Stowarzyszenia) a następnie kosztów licznych rozmów telefonicznych z zapytaniami co dalej robić w tej sprawie w związku z przedłużaniem się czasu oczekiwania na odpowiedź od Polskiego oddziału jednego z wiodących światowych producentów elektroniki ?
Dlatego po własnym, bardzo dokładnym zbadaniu wszystkich okoliczności tej sprawy oraz po ponad miesięcznym oczekiwaniu na zapowiedziane w e-mailu Serwisu katowickiego hipermarketu z 27.01.2015 ,,oczekiwanie na ekspertyzę producenta,, z wielkim zdziwieniem przeczytałem dziś przesłane mi e-mailem pismo oddziału w Polsce tegoż producenta o numerze 27/01/2015/032 datowane na 27.01.2015 - jednak wysłane , jak pokazuje załączony skan koperty dopiero 3.03.2015, a w którym Specjalista ds. obsługi klienta zamiast dokładnego zbadania sprawy …powtarza jedynie sporną opinię swojego autoryzowanego Serwisanta ( nie będącego przecież ani biegłym ani niezależnym ekspertem w dziedzinie prawa konsumenckiego ) o rzekomym ,,wyłączaniu z odpowiedzialności gwarancyjnej w przypadku uszkodzeń mechanicznych na podstawie art. 7 warunków gwarancji tegoż producenta ,,
Jak w takim razie Państwo wytłumaczycie fakt nie zdjętej nalepki producenta na ekranie telewizora , co przecież bardzo łatwe jest do sprawdzenia w serwisie hipermarketu , a czego jednak przez 3 miesiące ,,rzekomego dokładnego badania sprawy,, Serwis hipermarketu w ogóle do tej pory nie zrobił - mimo zapewnień z 27.01 .2015 o oczekiwaniu jeszcze tylko na ekspertyzę techniczną ?
A przecież wskazany fakt ( potwierdzony w załączonym oświadczeniem informatyka poproszonego przez Państwa Kowalskim Anders o pomoc w rozpakowaniu i podłączenie wcześniej zakupionego telewizora panoramicznego o maksymalnie dużym ekranie który musza rozpakowywać wspólnie 2-3 osoby) w oczywisty sposób przeczy prawidłowości wypełnienia załączonego protokołu przyjęcia reklamacji z 17.12.2014 w którym Serwis hipermarketu wpisał dwie zaprzeczające sobie nawzajem informacje:
- w rubryce OPIS USTRKI: ,,uszkodzona matryca - prawy górny bok- zdaniem klienta taki TV zakupił,,
- w rubryce STAN SPRZĘTU: ,,używany"
Powstaje też w tej sprawie trudne do racjonalnego wytłumaczenia pytanie: dlaczego specjalista ds. obsługi klienta polskiego oddziału światowego producenta elektroniki potrzebował aż półtora miesiąca czasu, by wysłać do klienta pismo datowane przez siebie na 27.01.2015 z datą stempla pocztowego na kopercie 3.03.2015 i zapisane pod numerem 27/01/2015/032 , a w którym powtórzył argumentację swojego autoryzowanego serwisu z 19.12.2014 ?
Zdaniem czczego stowarzyszenia obrony praw konsumenta jedyne logiczne wytłumaczenie, jakie się nasuwa w przypadku tak długiej zwłoki w wysłaniu odpowiedzi przez osobę odpowiadającą klientowi z ramienia producenta to fakt, że przeciągnięcie o pełny miesiąc odpowiedź w tej sprawie spowoduje niemal 100% gwarancję, że klient - skoro już wybrał drogę reklamacji u sprzedawcy - to w przypadku nie uzyskania przez miesiąc odpowiedzi na swoją skargę z 14.01 .2015 bez wątpienia skorzysta z uprawnienia do odstąpienia od umowy z winy sprzedawcy oraz wobec „istotności wady”. A tym samym polski oddział producenta najwyraźniej uważa że w ten prosty sposób skutecznie może uchylić się od odpowiedzialności rękojmi producenta za ukrytą wadę sprzedanego produktu mimo, że znowelizowany ustawą o prawach konsumenta kodeks cywilny wyraźne reguluje kwestie odpowiedzialności producenta lub hurtownika wobec sprzedawcy z a wady ukryte:
„Dział II1 Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej
Art. 576/1 . § 1. Jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami, o których mowa w art. 5561 § 2, lub została wydana w stanie niezupełnym, sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, może żądać naprawienia poniesionej szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa.
Dziwi mnie również bardzo naiwna oraz bezczynna i asekuracyjna, w sprawie zgłoszonej skargi konsumenta, postawa samego Serwisu Katowickiego hipermarketu , który zamiast po skardze klienta z 14.01.2015 samemu natychmiast sprawdzić dokładnie posiadany ,,dowód rzeczowy,, ( corpus delicti) w postaci reklamowanego telewizora (zalegający w ich punkcie od 17.12.2014) wolał czekać, i to wbrew zasadzie prawnej wg której ,,nikt nie może być (obiektywnym) sędzią ani biegłym we własnej sprawie,, czekać prawie trzy miesiące na oficjalne stanowisko producenta, które w zasadzie z góry nie trudne było przewidzieć.
W mojej ocenie zgłoszona naszemu Stowarzyszeniu sprawa może wskazywać, że tego typu postawa sprzedawcy, serwisanta, producenta mogą być powszechną praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Zwracam się do Państwa o zajęcie oficjalnego stanowiska wobec stwierdzonych przez nasze Stowarzyszenie faktów świadczących o tym, że w opisanej sprawie faktycznie doszło do rażącego naruszenia praw konsumenta, a żadna ze stron, biorca udział w spornej sprawie, nie zachowała się wobec konsumenta ani właściwie , ani zgodnie z obowiązującą już od 25.12.2014 ustawą o prawach konsumenta.
Proszę o odpowiedź w powyższej sprawie.
Z poważaniem,
Jerzy Czerny
Przewodniczący Stowarzyszenia Karta 99
Załączniki:
Ulotka UOKiK wyjaśniająca uprawnienia konsumenta w procedurze reklamacyjnej wg ustawy o prawach konsumenta z 30.05.2014
Odpowiedź e-mailowa Serwisu z 27.01.2015
Odpowiedź Oddziału w Polsce Producenta 27/01/2015/032 datowana na 27.01.2015 ( data wysłania 3.03.2015 , data odbioru listu 10.03.2015)
Faktura Zakupu telewizora
Oświadczenie informatyka
Ekspertyza właściciela autoryzowanego serwisu oddziału Polsce producenta wadliwego telewizora panoramicznego
Przyjęcie reklamacji
Skarga Konsumencka z 14.01.2015
Do wiadomości:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Delegatura w Katowicach ul. Powstańców 41a 40-024 Katowice
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Katowicach
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Federacja Konsumentów
Art. 61-62 kpc
Art. 61. Wstąpienie organizacji pozarządowych do
postępowania
§ 1. Organizacje pozarządowe w zakresie
swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie,
wytaczać powództwa na jej rzecz w sprawach o:
1) alimenty;
2) ochronę środowiska;
3) ochronę konsumentów;
4) ochronę praw własności przemysłowej;
5) ochronę równości oraz niedyskryminacji przez bezpodstawne bezpośrednie lub pośrednie zróżnicowanie praw i obowiązków obywateli.
§ 2. W sprawach wymienionych w § 1 organizacje pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie, przystąpić do niej w toczącym się postępowaniu.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego przystąpienie organizacja pozarządowa dołącza wyrażoną na piśmie zgodę osoby fizycznej.
1) alimenty;
2) ochronę środowiska;
3) ochronę konsumentów;
4) ochronę praw własności przemysłowej;
5) ochronę równości oraz niedyskryminacji przez bezpodstawne bezpośrednie lub pośrednie zróżnicowanie praw i obowiązków obywateli.
§ 2. W sprawach wymienionych w § 1 organizacje pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie, przystąpić do niej w toczącym się postępowaniu.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego przystąpienie organizacja pozarządowa dołącza wyrażoną na piśmie zgodę osoby fizycznej.
Art. 62. Odpowiednie stosowanie przepisów ustawy do organizacji
pozarządowych
§ 1. Do organizacji pozarządowych wytaczających powództwa na
rzecz osób fizycznych stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze
wytaczającym powództwo na rzecz oznaczonej osoby, z wyjątkiem art. 58 powaga
rzeczy osądzonej, zdanie drugie.
§ 2. Do przystąpienia organizacji pozarządowych do strony w toczącym się postępowaniu stosuje się odpowiednio przepisy o interwencji ubocznej, do której nie mają odpowiedniego zastosowania przepisy o współuczestnictwie jednolitym.
§ 2. Do przystąpienia organizacji pozarządowych do strony w toczącym się postępowaniu stosuje się odpowiednio przepisy o interwencji ubocznej, do której nie mają odpowiedniego zastosowania przepisy o współuczestnictwie jednolitym.
NOWELIZACJA
PRZEPISÓW K.C. W USTAWIE PRAWO KONSUMENCKIE
„Art. 546/1
k.c.
§ 3.
Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki
techniczno-organizacyjne
umożliwiające
dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz
funkcjonowania
głównych mechanizmów
i podstawowych podzespołów.
„Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny
względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub
prawną
(rękojmia).”;Dziennik Ustaw – 13 – Poz. 827
13) po art.
556 dodaje się art. 556/1
–556/3
w brzmieniu:
„Art. 556/1
. § 1. Wada
fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności
rzecz sprzedana
jest
niezgodna z umową, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego
rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający
z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma
właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym
przedstawiając próbkę lub
wzór;
3) nie
nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu
umowy, a sprzedawca nie
zgłosił
zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została
kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Art. 561. §
1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną
od wad albo usunięcia
wady.
§ 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną
od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie
bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
Art. 574. § 1. Jeżeli z powodu wady prawnej rzeczy sprzedanej
kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od
umowy albo obniżeniu ceny, może on żądać naprawienia szkody,
którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc
o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności,
za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności -Dziennik Ustaw – 16 – Poz.
827
, a w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy,
kosztów odebrania, przewozu, przechowania
i ubezpieczenia rzeczy, zwrotu dokonanych nakładów w takim
zakresie, w jakim nie odniósł z nich korzyści, a nie
otrzymał ich zwrotu od osoby trzeciej, oraz zwrotu kosztów
procesu. Nie uchybia to przepisom o obowiązku naprawienia
szkody na zasadach ogólnych.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się
odpowiednio w razie dostarczenia rzeczy wolnej od wad zamiast rzeczy
wadliwej.”;Dnia 27-01-2015 o godz. 11:00 SERWIS <serwis.xxxxx@xxxxx.pl> napisał(a):
Witam
Przepraszamy
za zwłokę, w tej chwili nie jesteśmy w stanie rozpatrzyć Pana roszczeń w
sprawie powyższej reklamacji. Aktualnie oczekujemy na ekspertyzę
przedstawiciela producenta telewizora , dołożymy wszelkich starań by reklamacja
została rozpatrzona natychmiast po otrzymaniu ekspertyzy technicznej.
O
decyzji zostanie Pan poinformowany.
z
poważaniem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz