Jerzy Czerny
Stowarzyszenie Obrony Praw Człowieka, Obywatela i Konsumenta KARTA 99
59-903 Zgorzelec skr poczt 7
www.karta99torun.blogspot.com
Nasz znak: Sk.Kons. 1/2015
Dotyczy: Skarga konsumencka wskazująca
na bezprawną odmowę naprawy gwarancyjnej fabrycznie nowego niesprawnego
telewizora marki XX
Zgorzelec 14.01.2015
BIURO
PRASOWE Firmy XX
Warszawa
Dyrekcja Generalna Hipermarketu YY
Warszawa
Szanowni Państwo
Jako Stowarzyszenie Obrony Prawa Człowieka ,Obywatela i Konsumenta KARTA99
zwracamy się do Państwa w związku z wejściem w życie 25.12.2014 w 6 miesięcy po ogłoszeniu nowej ustawy o prawie konsumenckim implementującej do polskiego prawa unijna dyrektywę o prawach konsumenta
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:PL:PDFweg oraz w związku z zwróceniem się do nas o opinię prawną (pełny opis okoliczności sprawy w załączeniu) w sytuacji gdy na skutek opinii technicznej ( a nie prawnej) autoryzowanego serwisanta firmy XX Hipermarket YY niezgodnie z obowiązującym prawem odmówił uwzględnienia naprawy gwarancyjnej fabrycznie nowego lecz niesprawnego telewizora.
Ponieważ nowa ustawa mówi wyłącznie o odpowiedzialności prawnej i materialnej producenta i sprzedawcy ( nie zaś serwisanta) w związku zaistniałą sytuacją ewidentnie naruszającej ustawę prawo konsumenckie ogłoszoną w Dz.U. przed ponad 6 miesiącami oraz w związku z udzieleniem przez poszkodowanego konsumenta naszemu Stowarzyszeniu upoważnienia by w razie konieczności wejścia w tej sprawie na drogę sąd o ewidentne i bardzo poważne naruszenie praw konsumenta nasze stowarzyszenie mogło wystąpić w trybie interwencji ubocznej art 61- 63 kpc w ramach statutowej działalności Stowarzyszenia Karta99 , niniejszym zwracam się do Państwa o pisemne wyjaśnienie jakie działania podjęły w ubiegłym roku Wasze firmy by należycie przygotować się do wejścia w grudniu 2014 w Polsce w życie nowego prawa konsumenckiego ?
Proszę też po uważnym
zbadaniu załączonych dokumentów o
wyjaśnienie na nasz adres e-mail kto wg Państwa
odpowiada za powstałe naruszenie prawa
konsumentów, sprzedawca Hipermarket YY którego sprzedawca wcześniej ( bez udziału kupującego) otworzył karton by włożyć do konsumentowi jak
zadeklarował dodatkowo bezpłatnie zaoferowaną przez niego kamerkę telewizyjna lecz tym samym nie
dopełnił przy sprzedaży wymogu Art.
546/1 k.c. (umożliwienia sprawdzenia w sklepie przez konsumenta sprawności
kupowanego sprzętu ) czy tez osoba przyjmująca reklamacje w Hipermarkecie
YY która wpisała w opisie ,,telewizor
używany,, zamiast ,,telewizor nie
używany –niesprawny,, , a następnie po opinii serwisanta odmówiła spełnienia
obowiązku Art. 556 ciążącego
na sprzedającym , czy też autoryzowany serwisant firmy XX który
stwierdził w ocenie technicznej: "Po
oględzinach stwierdzono pęknięcie matrycy w prawym górnym rogu. Uszkodzenie
mechaniczne powstałe z przyczyn zewnętrznych nie podlega naprawie gwarancyjnej.
Koszt naprawy 2 389zł"
Kto w takim razie w myśl znowelizowanego powinien w myśl art. 24 k.c. oficjalnie przeprosić konsumenta za zaistniałą sytuację oraz w myśl Art. 574. § 2 k.c. zrekompensować mu ( przez miesiąc rodzina kupującego była nie tylko bez zakupionego przed Świętami telewizora ale żyła w niepewności czy nie będą musieli niezasadnie im naliczony koszt niewiele niższy niż zakup nowego telewizora) i koszty na jakie zostali narażeni , choćby z tego tytułu że międzyczasie przeprowadzili się z Katowic do Gdyni by odebrać telewizor z Serwisu firmy XX najprawdopodobniej będą musieli pokryć koszty wyjazdu do Katowic, zaś zanim zwrócili po bezpłatną pomoc naszego stowarzyszenia musieli skorzystać z odpłatej porady by się zorientować co mają zrobić w zaistniałej sytuacji !?
Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.
Z poważaniem
Jerzy Czerny
Przewodniczący Stowarzyszenia Karta 99
Załączniki:
Faktura Zakupu telewizora
Oświadczenie informatyka
Ekspertyzę technika serwisu Firmy XX
Przyjęcie reklamacji
Skarga Konsumencka
Art. 61-62 kpc
Art. 61. Wstąpienie organizacji pozarządowych do
postępowania
§ 1. Organizacje pozarządowe w zakresie
swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie,
wytaczać powództwa na jej rzecz w sprawach o:
1) alimenty;
2) ochronę środowiska;
3) ochronę konsumentów;
4) ochronę praw własności przemysłowej;
5) ochronę równości oraz niedyskryminacji przez bezpodstawne bezpośrednie lub pośrednie zróżnicowanie praw i obowiązków obywateli.
§ 2. W sprawach wymienionych w § 1 organizacje pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie, przystąpić do niej w toczącym się postępowaniu.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego przystąpienie organizacja pozarządowa dołącza wyrażoną na piśmie zgodę osoby fizycznej.
1) alimenty;
2) ochronę środowiska;
3) ochronę konsumentów;
4) ochronę praw własności przemysłowej;
5) ochronę równości oraz niedyskryminacji przez bezpodstawne bezpośrednie lub pośrednie zróżnicowanie praw i obowiązków obywateli.
§ 2. W sprawach wymienionych w § 1 organizacje pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych mogą, za zgodą osoby fizycznej wyrażoną na piśmie, przystąpić do niej w toczącym się postępowaniu.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego przystąpienie organizacja pozarządowa dołącza wyrażoną na piśmie zgodę osoby fizycznej.
Art. 62. Odpowiednie stosowanie przepisów ustawy do organizacji
pozarządowych
§ 1. Do organizacji pozarządowych wytaczających powództwa na
rzecz osób fizycznych stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze
wytaczającym powództwo na rzecz oznaczonej osoby, z wyjątkiem art. 58 powaga
rzeczy osądzonej, zdanie drugie.
§ 2. Do przystąpienia organizacji pozarządowych do strony w toczącym się postępowaniu stosuje się odpowiednio przepisy o interwencji ubocznej, do której nie mają odpowiedniego zastosowania przepisy o współuczestnictwie jednolitym.
§ 2. Do przystąpienia organizacji pozarządowych do strony w toczącym się postępowaniu stosuje się odpowiednio przepisy o interwencji ubocznej, do której nie mają odpowiedniego zastosowania przepisy o współuczestnictwie jednolitym.
NOWELIZACJA
PRZEPISÓW K.C. W USTAWIE PRAWO
KONSUMENCKIE
„Art. 546/1
k.c.
§ 3.
Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki
techniczno-organizacyjne
umożliwiające
dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz
funkcjonowania
głównych
mechanizmów i podstawowych podzespołów.
„Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny
względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub
prawną
(rękojmia).”;Dziennik Ustaw – 13 – Poz. 827
13) po art.
556 dodaje się art. 556/1
–556/3
w brzmieniu:
„Art. 556/1
. § 1. Wada
fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności
rzecz sprzedana
jest
niezgodna z umową, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego
rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający
z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma
właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym
przedstawiając próbkę lub
wzór;
3) nie
nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu
umowy, a sprzedawca nie
zgłosił
zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została
kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Art. 561. §
1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną
od wad albo usunięcia
wady.
§ 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną
od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie
bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
Art. 574. § 1. Jeżeli z powodu wady prawnej rzeczy sprzedanej
kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od
umowy albo obniżeniu ceny, może on żądać naprawienia szkody,
którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc
o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności,
za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzial-Dziennik Ustaw – 16 – Poz. 827
ności, a w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia
umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania
i ubezpieczenia rzeczy, zwrotu dokonanych nakładów w takim
zakresie, w jakim nie odniósł z nich korzyści, a nie
otrzymał ich zwrotu od osoby trzeciej, oraz zwrotu kosztów
procesu. Nie uchybia to przepisom o obowiązku naprawienia
szkody na zasadach ogólnych.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio w razie dostarczenia
rzeczy wolnej od wad zamiast rzeczy wadliwej.”;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz