STOWARZYSZENIE OBRONY PRAW CZŁOWIEKA, OBYWATELA I KONSUMENTA

STOWARZYSZENIE OBRONY PRAW CZŁOWIEKA, OBYWATELA I KONSUMENTA
STOWARZYSZENIE OBRONY PRAW CZŁOWIEKA, OBYWATELA I KONSUMENTA ,,KARTA 99,,

czwartek, 19 marca 2015

Stowarzyszenie Karta99 staje w obronie konsumntów przed nieuczciwymi proktykami rynkowymi oto przeglad naszych akcji od 2014-2021 r:
Dnia Czwartek, 19 Marca 2015 20:13 Jan Kowalski*  <xxxxxxxx> napisał(a)
> Witam,
>  Przesyłam / w załączniku / skan oświadczenia o odstąpieniu od umowy kupna -  sprzedaży telewizora XXXXXXXXXXXXX firmy YYYYYYY. Oryginał pisma  przesłałem w dniu 18,03,2015 pocztą.
> Z poważaniem,
> Jan Kowalski

(* Imiona i nazwiska oraz nazwy Firm została zmienione lub ukryte) .


Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na właśnie otrzymany o 20:13 od Państwa e-meil i informujący Serwis Hipermarketu ZZZZZZZZZ oraz nasze Stowarzyszenie ,że podjęliście właśnie decyzję o odstąpieniu  od Umowy kupna   niniejszym chciałbym Państwa oficjalnie poinformować o otrzymanej w dniu wczorajszym odpowiedzi od Pana Jana Lewandowskiego* z  Serwisu Hipermarketu ZZZZZZZZZ na nasze pismo Sk.Kons. 1/2015 o czym jeszcze Państwa nie zdążyłem powiadomić, gdyż jeszcze  pracuję nad stanowiskiem prawnym naszego stowarzyszenia wobec użytej  w tym piśmie całkowicie błędnej interpretacji zakresu obowiązywania i terminu faktycznego wejścia w życie( w dniu jej opublikowania w Dz. U. na podstawie art. 91 Konstytucji RP, co wyjaśnię poniżej )  ustawy z dnia 30.05.2014 o prawach konsumenta.       

 Informuję również  o fakcie,  że do tej pory nie otrzymałem  żadnej odpowiedzi na nasze pismo Sk.Kons 3/2015 skierowane do Autoryzowanego Serwisu Firmy YYYYYY w Katowicach z dnia 14.03.2015.

Zwróciłem  się już o konsultację stanowiska zajętego przez prawnika Serwisu Hipermrketu ZZZZZZZ do współpracującej z naszym stowarzyszeniem prawniczki w Toruniu oraz w Goerlitz do mówiącego po polski niemieckiego prawnika specjalizującego się w unijnym prawie konsumenckim.

Pełne nasze stanowisko prawne w tej  sprawie będziemy mogli zająć jednak dopiero, o ile otrzymamy od Państwa pełny tekst umowy gwarancyjnej jaka Państwu  została udzielna przez Hipermarket XXXXXXX lub/i firmę YYYYYYY.

Ale już  teraz mogę stwierdzić że stanowisko Serwisu Hipermarketu XXXXXX  z punktu widzenia prawego w myśl art. 58 k.c. jest nie tylko błędne, ale może faktycznie wyjaśniać dlaczego właśnie w przypadku Państwa reklamacji złożonej 17.12.2015 - czyli na 8 dni przed formalnym wejściem w życie nowych obowiązków jakie formalnie nakłada na sprzedawcę i producenta ustawa o prawach konsumenta z 30.05.2014 - doszło ze strony Serwisu XXXXXXXX oraz autoryzowanego Serwisu YYYYYY w Katowicach na skutek ,,nad-interpretacji,, art. 44 tej ustawy , do tak ewidentnego i rażącego naruszania praw konsumenta.         

A ‘contrario bowiem (wnioskując logicznie przez zaprzeczenie) gdyby faktycznie było tak jak zdaje się sugerować twierdzenie prawnika Serwisu Hipermarketu XXXXXXX , że  rzekomo w myśl art. 44 ustawy z 30.05.2014  konsumenci  towarów zakupionych przed 25.12.2014 mieli by być pozbawieni praw do gwarancji i rękojmi taki fakt  natychmiast dawałaby podstawę  do Skargi przeciwko Polsce do Trybunału w Luksemburgu za nie wprowadzenie do Polskiego sytemu prawnego najpóźniej do  dnia 13.06.2014 , (do czego Polska  była jak wszystkie inne kraje UE  zobowiązana ) pełnej implementacji  Dyrektywy Unii Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw Konsumentów, którą Polska podobnie jak i wszystkie inne kraje członkowskie UE była zobowiązana  tak aby w całej UE nowe przepisy zaczęły obowiązywać najpóźniej od dnia 13 czerwca 2014 r.

Ale tak oczywiście jednak wcale a’contrario nie jest , gdyż wystarczy przeczytać art. 58 k.c. i art. 91 Konstytucji RP by wiedzieć , że takie niezgodne z prawem konsumenckim  obowiązującym od 13.06.2014 na terenie całej UE działania Serwisu hipermarketu XXXXXXXX i Autoryzowanego Serwisu Firmy YYYYYY w Katowicach wobec Państwa  jakie miały miejsce od 17.12.2014 są prawnie nieważne  ,,ex nunc et ex tunc,, (od samego początku zgłoszenia od zgłoszenia sądowego ).

Albowiem w myśl art. 91 Konstytucji RP
1.     Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.
2.     Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.
3.     Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami.

         
Tak więc choć nowa polska ustawa o prawach konsumenta została uchwalona dopiero 30.05.2015 jednak ponieważ została opublikowana w Dzienniku Ustaw
przed  13.06.2014 formalnie dotąd nie było żadnych podstaw by prawnych by ktokolwiek mógł wykazać prawnie, że Polska uchybiła  zobowiązaniom we wdrożeniu ustawy konsumenckiej.  Oczywiście wobec powszechnego i jednolitego dla całej UE  charakteru Dyrektywy konsumenckiej jakiekolwiek prawne udowodnienie  naruszenie faktycznego terminu wdrożenia tej dyrektywy do polskiego sytemu prawnego  miało by od razu charakter naruszenia  trans-granicznego praw konsumentów w UE ( np. w ,,Europa-mieście,, Zgorzelcu-Goerlitz  przecież są zlokalizowane 3 Hipermarkety: Carfour , Real  ( Auchan) oraz Castorama, a do hipermarketu REAL regularnie kursuje niemiecki autobus z Goerlitz          

Tak więc w powyższym kontekście art. 44 ustawy z 30.05.2014 o prawach konsumenta  można odnosić jedynie np. do nowych obowiązków sprzedawców przy sprzedaży  internetowej i poza siedziba firmy czy do nowych  obowiązków informacyjnych sprzedawcy , ale w żadnym wypadku np. do zmian w kodeksie cywilnym , ustawi ochronie konkurencji i konsumentów ora kodeksie wykroczeń z tytułu naruszenia praw konsumentów które wprowadza ustawa z 30.05.2014 r.          


Dodam , że  wg art. 58 k.c.:
Art. 58. § 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.
§ 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności prawnej, czynność pozostaje w mocy co do pozostałych części, chyba że z okoliczności wynika, iż bez postanowień dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby dokonana.

Tak więc w naszym zdaniem to  ewidentne błędne  twierdzenia prawnika  AUCHAN na temat interpretacji art. 44 ustawy z 30.05.2014 i zapewne właśnie  na ich podstawie zastosowano  w dniu  19.12.2014 w Serwisie AUCHAN  całkowicie błędnie  normy prawne przy rozpatrywaniu Państwa zgłoszenia gwarancyjnego , co spowodowało,  że zarówno Firma YYYYYYYYY jak i hipermarket XXXXXXX całkowicie bezprawnie   odmówiły Państwu wykonania ciążących na nich obowiązków rękojmi i gwarancji.
           
Nasze Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem typu ,,Justitia Amicus,, zarejestrowanym jako stowarzyszenie zwykle bez osobowości prawnej a jedynym źródłem jego finansowania są symboliczne składki członkowskie oraz bezpłatna praca intelektualna członków oraz osób które zadeklarowały z nami społeczną współpracę.     
      
Dlatego poza wydaniem naszej opinii prawnej oraz  ustalenia fatyczne w Państwa sprawie (które powinniśmy ukończyć najpóźniej w ciągu 14 dni  od otrzymania od Państwa Umowy Gwarancyjnej) nie jesteśmy w stanie bezpośrednio prawnie  prowadzić Państwa sprawy.
Proponujemy więc Państwu po otrzymaniu naszej pełnej opinii prawnej na ten temat  zwrócenie się do w tej sprawie do jednej z finansowanych z budżetu Państwa organizacji konsumenckich takich jak np. Federacji Konsumentów lub Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Więcej na ten temat:
www.karta99torun.blogspot .com
www.karta99goerlitz.blogspot.com

Z pozdrowieniami

Józef Jerzy-Georg Czerny
Przewodniczący Stowarzyszenia KARTA99

Do wiadomości:
Federacja Konsumentów,
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Dyrekcja Hipermarketu XXXXXXXXX Polska w Warszawie   
Dyrekcja Firmy YYYYYY Polska  w Warszawie
 Autoryzowany Serwis firmy YYYYYY w Katowicach  

http://www.uokik.gov.pl/niedozwolone_klauzule.php, 

http://www.econsumer.gov/polish/resolve/overview.shtm
http://www.econsumer.gov/polish/resolve/adr.shtm


Dnia Środa, 18 Marca 2015 10:33 SERWIS XXXXXXX <serwis.xxxxxxxx@xxxxxx.pl> napisał(a)
Dzień dobry,
W załączniku przesyłam Państwu odpowiedź w sprawie Sk.Kons. 1/2015
--
Pozdrawiam,
Jan Lewandowski 
Serwis XXXXXXXXX

Tel: (32) xxxxxxxxxx
Fax: (32) xxxxxxxxxx
e-mail: mailto:serwis.xxxxxx@xxxxxxx.pl

http://www.uokik.gov.pl/niedozwolone_klauzule.php

Niedozwolone klauzule

W przypadku wielu dziedzin życia konsumenci nie mają możliwości negocjowania warunkówproponowanej umowy. Ich rola sprowadza się do podpisania kontraktu bądź jego odrzucenia w całości. Dotyczy to na przykład umów stosowanych przez banki, operatorów telefonicznych, deweloperów, zakłady ubezpieczeń, biura podróży, dostawców gazu i energii elektrycznej itp. Powoduje to niebezpieczeństwo, że przedsiębiorca w umowie narzuci konsumentowi klauzule, które nie będą dla niego korzystne. Dlatego kodeks cywilny stanowi, że postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie, nie wiążą konsumenta, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy. Przykładem są klauzule stawiające jako warunek odstąpienia od umowy zapłacenie kary lub wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Podkreślić należy, że zawsze obowiązują zapisy określające główne świadczenia stron – na przykład cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
Konsument, który przypuszcza, że umowa, którą oferuje mu przedsiębiorca, zawiera postanowienie niedozwolone, powinien zwrócić przedsiębiorcy uwagę na ten fakt. W przypadku, gdy nie wyraża on zgody na zmianę kwestionowanych punktów kontraktu, najlepiej zmienić kontrahenta.
Natomiast, jeśli umowa, którą już podpisaliśmy, zawiera niedozwolone postanowienia to – zgodnie z definicją określoną w kodeksie cywilnym – takie klauzule nie wiążą nas z mocy prawa.
Jeżeli przedsiębiorca nie przychyli się do tego stanowiska, należy zwrócić się do sądu powszechnego(rejonowego lub okręgowego) o uznanie danego postanowienia za niewiążące. Na przykład, jeżeli chcemy odstąpić od umowy, a w jej warunkach znajduje się postanowienie wykluczające taką możliwość lub przewidujące rażąco wygórowaną karę, to możemy powołać się na niedozwolony charakter postanowienia umownego i jeżeli przedsiębiorca nie uwzględni naszych racji, dochodzić swych roszczeń sądownie.

Gdzie szukać pomocy

Można przy tym korzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub jednej z finansowanych z budżetu Państwa organizacji konsumenckich (Federacja KonsumentówStowarzyszenie Konsumentów Polskich).
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadza regularne kontrole wzorców stosowanych w umowach z konsumentami przez przedsiębiorców działających w wielu branżach – od szkół językowych i uczelni niepublicznych, przez organizatorów turystyki, zakłady ubezpieczeń i banki aż po telewizje kablowe i dostawców gazu. W ich następstwie skierowanych zostało szereg pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK). Postanowienia umowne uznane prawomocnym wyrokiem SOKiK za niedozwolone są wpisywane do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie z konsumentami staje się zakazane. Warto wspomnieć, że prawo składania pozwów do SOKiK przysługuje również miejskim (powiatowym) rzecznikom konsumentów, a także organizacjom pozarządowym oraz konsumentom.



http://www.econsumer.gov/polish/report/overview.shtm

Co musisz wiedzieć

Co powinieneś wiedzieć przed zgłoszeniem skargi:

Co się stanie z podanymi przez Ciebie informacjami

Twoja skarga może być udostępniona instytucjom rządowym zajmującym się stosowaniem prawa w państwach członkowskich ICPEN. Na jej podstawie może zostać wszczęte postępowanie przeciwko nieuczciwym firmom lub osobom fizycznym. Ponadto skarga może posłużyć do wykrycia nowych nieuczciwych praktyk i śledzenia tendencji w naruszeniach. Przesłane informacje mogą zostać wprowadzone do bazy skarg konsumenckich prowadzonej przez Federalną Komisję Handlu USA.
Zgłoszone informacje mogą także zostać użyte do analizy tendencji i tworzenia statystyk, które mogą następnie zostać podane do wiadomości publicznej. Nie będą one jednak zawierały danych pozwalających na identyfikację zglaszającego. Baza skarg econsumer. gov jest prowadzona przez Federalną Komisję Handlu USA. Zapoznaj się z polityką prywatności FTC.

Report Your Complaint

Czego możesz się spodziewać

Pamiętaj że nie możesz się spodziewać, że którakolwiek z instytucji rządowych podejmie się rozwiązania sporu w Twoim imieniu. Twoja skarga będzie znajdowała się w bazie dostępnej dla instytucji rządowych, nie znaczy to jednak, że któraś z nich ją wykorzysta. Wiele urzędów nie interweniuje w sprawach indywidualnych. Ze względu jednak na to, że handel internetowy wykracza poza granice państw, informowanie instytucji rządowych w różnych krajach o zaistniałych nieprawidłowościach pomoga zwiększyć bezpieczeństwo i może również pomóc innym konsumentom uniknąć podobnych problemów.

Wskazówki

  • Jeżeli Twoja skarga nie dotyczy zagranicznego przedsiębiorcy, możesz zwrócić się do instytucji chroniącej prawa konsumentów w Twoim kraju, aby lepiej poznać przysługujące Ci prawa i obowiązki.
  • Po złożeniu skargi za pośrednictwem elektronicznego formularza i wprowadzeniu jej do naszej bazy, możesz ją modyfikować i uaktualniać, kontaktując się z nami i podając właściwy numer referencyjny.
  • Im więcej informacji przekażesz, tym bardziej Twoja skarga będzie przydatna.

http://www.econsumer.gov/polish/resolve/adr.shtm

Alternatywne metody rozwiązywania sporów

Jeżeli Twoja próba rozwiązania problemu bezpośrednio z przedsiębiorcą się nie powiodła, nie oznacza to, że jedynym wyjściem jest złożenie pozwu sądowego. Spór może zostać rozwiązany przez trzecią, niezależną stronę. Z takiej procedury zwanej alternatywnym rozwiązywaniem sporów (ADR - Alternative Dispute Resolution) korzysta coraz więcej konsumentów i sprzedawców.
Online ADR oznacza, że cała procedura rozwiązywania Twojego problemu odbywa się za pomocą Internetu. W ten sposób nie wychodząc nawet z domu możesz oszczędzić czas i pieniądze.
Zanim dokonasz zakupów online zapoznaj się ze szczegółowymi warunkami sprzedaży. Niektórzy przedsiębiorcy mogą domagać się, abyś najpierw spór rozstrzygnął polubownie albo wręcz żądają, abyś zrezygnował z prawa skierowania sprawy do sądu. W niektórych krajach tego typu klauzule są niezgodne z prawem. Warto to sprawdzić! Jeśli obawiasz się takiego postanowienia, rozważ zmianę kontrahenta.
Zanim zdecydujesz się na polubowne rozstrzygnięcie sporu, odpowiedz na poniższe pytania:

Czy pozasądowe rozwiązanie sporu jest dla mnie?

Aby się dowiedzieć, zadaj sobie poniższe pytania
  • Jakie rozwiązanie będzie dla mnie satysfakcjonujące?
    Zwrot środków przelanych na konto sprzedawcy? A może przesłanie nowego produktu? Co będzie dla mnie lepsze?
  • Czy próbowałem skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą?
    W pierwszej kolejności warto skontaktować się ze sprzedawcą bezpośrednio. Wielu przedsiębiorców umożliwia konsumentom złożenie reklamacji poprzez system obsługi klienta. To efektywna i szybka metoda na rozwiązanie problemu.
  • Czy wydawca mojej karty płatniczej zapewni mi pomoc?
    Jeżeli za usługi czy produkty zapłaciłeś kartą kredytową lub debetową możesz skorzystać ze specjalnej ochrony. Poznaj swoje prawa.
  • Czy podejrzewam, że doszło do naruszenia przepisów, popełnienia przestępstwa?
    Jeśli tak, złóż skargę na econsumer.gov oraz poinformuj o tym właściwą instytucję chroniącą interesy konsumentów.

Z jakich metod pozasądowego rozwiązania sporu mogę skorzystać?

Mediator pomaga stronom rozwiązać problem. Nie podejmuje za nich decyzji, ale aktywnie uczestniczy w procesie rozstrzygania sporu. Wyłącznie od konsumenta i sprzedawcy zależy, czy porozumienie zostanie osiągnięte czy nie.
  • Na czym polega mediacja?
    Mediator pomaga stronom rozwiązać problem. Nie podejmuje za nich decyzji, ale aktywnie uczestniczy w procesie rozstrzygania sporu. Wyłącznie od konsumenta i sprzedawcy zależy, czy porozumienie zostanie osiągnięte czy nie.
  • Czym jest arbitraż?
    Jeżeli w proces rozwiązywania sporu zaangażowany jest neutralny arbiter, jego zadaniem jest zebranie informacji od obu stron i podjęcie decyzji. W większości przypadków jego rozstrzygnięcia mają charakter wiążący. To oznacza, że strony są zobowiązane do realizacji jego postanowień.
  • Automatyczne negocjacje?
    Ten sposób rozwiązania sporu polega na tym, że obie strony proponują konkretne kwoty w celu osiągnięcia kompromisu. "Negocjacje" odbywają się z zaangażowaniem nowych technologii. W momencie, gdy konsument i przedsiębiorca zaakceptują zbliżoną sumę komputer przerywa proces i przedstawia rozwiązanie. Ze wzglądu na wiążący w wielu przypadkach charakter rozstrzygnięcia, przeczytaj uważnie warunki na jakich odbywają się negocjacje.

W jaki sposób mogę wybrać konkretną formę polubownego rozwiązania sporu?

Niektórzy sprzedawcy internetowi wskazują konkretny sposób pozasądowego rozwiązywania sporu. Dlatego zapoznaj się z warunkami umowy, zanim zdecydujesz się na zakup towaru bądź usługi. Jeśli pozostawiono Ci wybór, zastanów się, z której metody skorzystać. Zanim się zdecydujesz, zadaj sobie poniższe pytania:
  • Jaką rolę chciałbym, aby odegrała trzecia, niezaangażowana w spór strona dla jego rozwiązania?
    Arbitraż oznacza, że decyzje podejmuje niezależna, trzecia strona. Jeśli chodzi o mediacje, Twoje zaangażowanie w proces rozstrzygnięcia sporu jest kluczowe. W automatycznych negocjacjach rozwiązanie jest generowane przez program komputerowy.
  • Czy arbiter lub mediator powinien posiadać specjalne kwalifikacje/wiedzę fachową?
    Jeśli spór wymaga szczegółowej wiedzy z danej dziedziny, upewnij się, czy arbiter bądź mediator posiada wystarczające kwalifikacje. W wielu przypadkach nie jest to konieczne.
  • Czy chcesz być zobowiązany do honorowania rozstrzygnięcia zaproponowanego przez stronę trzecią?
    W wielu krajach rozstrzygnięcie arbitra ma wiążący charakter. To oznacza, że będziesz musiał postąpić w określony sposób oraz zrezygnować z pozwania konkretnej firmy do sądu. Zanim zdecydujesz się na konkretny sposób rozwiązania sporu, skontaktuj się z instytucją chroniącą konsumentów, aby poznać lepiej swoje uprawnienia.

W jaki sposób wybrać właściwą metodę polubownego rozstrzygnięcia sporu (właściwy ADR)?

Rozważ poniższe:
  • Czy arbiter lub mediator stosuje kodeks dobrych praktyk?
    W wielu przypadkach mają zastosowanie określone wytyczne, którymi kieruje się arbiter czy mediator. Warto sprawdzić czy ten, z którego pośrednictwa zamierzasz skorzystać, zobowiązał się dobrowolnie do przestrzegania określonych zasad w postępowaniu polubownym.
  • Czy za skorzystanie z polubownej metody rozstrzygnięcia sporu będę musiał zapłacić?
    W wielu przypadkach postępowanie polubowne jest bezpłatne. W innych pobierana jest stała oplata uzależniona od możliwości finansowych konsumenta. Koniecznie sprawdź, kto płaci za rozstrzygnięcie sporu.
  • Czy będę mógł używać swojego ojczystego języka?
    W niektórych przypadkach możesz skorzystać z tłumacza w trakcie postępowania polubownego. Warto dopytać, o taką możliwość i ewentualny koszt z tym związany.
  • Jak będę mógł zaprezentować swoją sprawę?
    Postępowanie może mieć różny charakter: od wymiany emaili przez wszystkie strony do transmisji poprzez sieć Internet.

    Dlatego koniecznie rozważ:
    1. Czas potrzebny do rozwiązania sporu: Jeśli problem jest skomplikowany, możesz potrzebować czasu na reakcję.
    2. Problem dostępu do nowych technologii: Zapewne nie jest dla Ciebie problemem wysłanie emaila, ale czy będziesz mógł wziąć udział w wideokonferencji?
    3. Kwestie bezpieczeństwa: Jeżeli Twoja sprawa wymaga przesłania drogą elektroniczną informacji, które powinny być chronione ze względu na ich charakter np. numeru rachunku bankowego, sprawdź czy będziesz mógł bezpiecznie to zrobić. Niektóre strony internetowe posiadają specjalne zabezpieczenia.
  • W jaki sposób moje dane osobowe będą używane?
    Aby dowiedzieć się, w jaki sposób dane osobowe są zbierane (np. automatycznie przez serwer), jak będą wykorzystywane (czy np. zostaną przekazane dalej) i jak są zabezpieczone, sprawdź politykę prywatności. W niektórych przypadkach możesz być poproszony o wyrażenie zgody na ujawnienie rozstrzygnięcia, jednak bez ujawniania Twojej tożsamości. Dzięki temu inni konsumenci, którzy mają podobne problemy, będą mogli skorzystać z Twojego doświadczenia.

Źródło: OECD: "Rozwiąż problem związany z zakupami online. Zadaj właściwe pytanie odnośnie ADR". Dokument znajduje się na stronie poświęconej polityce konsumenckiej OECD pod adresem: www.oecd.org/sti/consumer-policy




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz